[bobroviny.cz] (c) 2004-2024 Roman Hubáček
switch to limited english version

Escalante

6.5.2008 - 7.5.2008

Sjíždíme z prudkého kopce, tempomat přestává být schopen udržovat rychlost a je potřeba přibrzdit, abychom se moc nerozjeli. Za zády máme Bryce Canyon, kousek před námi je městečko Tropic, kde jsme spali předchozí noc. Tentokrát ale projíždíme a pokračujeme dál na východ, do kraje Escalante.

Údolí kolem Upper Calf Creeku

V původních plánech jsme s návštěvou těchto míst nepočítali, takže nemáme ani mapu, ani vytištěné poznámky. Jediný materiál, který leží na zadním sedadle je knížka Lenky Špilarové - Amerikou cestou necestou, kterou jsem dostal od Aly na cestu. Několik kapitol o místních kaňonech nás docela navnadilo, a trochu jsme změnili plány. Nyní jedeme po "scénické" silnici A12 a kolem nás začíná největší pustina, jakou jsme zatím viděli.

Rozestupy mezi vesnicemi se značně zvětšily, vyschlou prašnou půdu vystřídaly kamenné pláně s ostrůvky vegetace. Celá oblast nyní patří do nově vzniklého národního parku "Grand Staircase - Escalante". V návštěvnickém centru pak studujeme mapy a průvodce oblastí. Jejich ceny jsou ale tak vysoké, že nebudeme nic kupovat a spolehneme se na naši paměť a knížku.

Jedno z míst zmíněných v knize se má nacházet na 81. míli silnice A12. Cesta je trochu divoká, auto kličkuje v ostrých serpentinách, strmé strázy dolů se střídají chvíli nalevo, chvíli napravo, chvíli na obou stranách. Výhledy jsou úžasné, jenom nám není jasné, jak se tady dostaneme dolů. Přestože jsme jeli pomaloučku, nenápadnou pěšinu jsme zahlédli pozdě. Což znamenalo ujet ještě pár mil, než jsme se mohli otočit. Cestička začínala několika obrovskými kameny, takže jsme auto nechali v keřích hned u silnice.

Červený kaktus Svačina u vodopádu Upper Calf Creek - vpravo je vodopád Kamínek Grosvenor Arch - dvojitý oblouk

Asi po 100 metrech se příjezdová cesta rozšířila a před námi se objevilo parkoviště s několika auty. Už bylo jasné, že jsme tady dobře, teď jenom najít začátek trailu. Vyzkoušeli jsme několik vyšlapaných cest, než jsme našli kovovou schránku s knihou pro cestovatele. Většina lidí zjevně šla k nějakému potoku (creek). Zapsali jsme se a vyrazili. Po pár minutách chůze jsme potkali dvojici hipíků. Ptal jsem se, jestli stojí zato tam jít, paní se na mě obrátila s zasněným výrazem a tiše, pomalu řekla že rozhodně ano, že je to velmi krásné a pokojné místo.

O několik mil dál v údolí jsme opravdu našli moc pěkné místo s tůní a vodopádem ve skalním zlomu. Od tůně se táhl pruh vegetace, který dával tušit, že tudy odtéká voda z tůně. Místo bylo moc příjemné, brodili jsme se vodou a užívali si vzácného stínu. Později jsme zjistili, že tohle místo se nazývá Upper Calf Creek.

Vodopád bylo nejzažší místo, kam jsme dojeli, začínáme se vracet. Kousek před městečkem Escalante je odbočka na Hole in the Rock. Na konci nezpevněné silnice by měla být ďáblova zahrada (Devil's Garden) a zejména dva pěkné a přístupné kaňony Spooky Gulch a Peek-a-boo Gulch. Stačí jen překonat 42 mil prachu, kamení a mostků, které zabraňují dobytku v přílišném rozletu.

Silnice Ala řídí Další kvetoucí kaktus

V dubnu roku 1879 se mormoni z osady Escalante rozhodli najít vhodné spojení s dalšími osadami na druhém břehu řeky Colorado. Tehdejší prozkoumané cesty byly dlouhé přes 800 mil, ačkoli vzdušnou čarou nebyla přímá vzdálenost k osadě Bluff větší než 100 mil. Část cesty již byla prozkoumána až k místu pojmenovanému "Hole in the Rock", puklině v hradbě skal ohraničující řeku Colorado. V listopadu téhož roku se západně od Escalante shromáždila expedice čítající 250 mužů, žen a dětí, 83 vozů a 1000 kusů dobytka, odhodlaná nalézt cestu přes Colorado.

Cesta byla plánovaná na šest týdnů, ovšem mormoni brzy narazili na řadu těžkostí. Jen prostřílení schůdného průchodu dírou dolů ke Coloradu trvalo přes šest týdnů a ještě větší problémy nastaly na druhém břehu. Vytvořit trasu spletí kaňonů, řek a skal stálo kolonizátory značné úsilí. Vyčerpaná expedice dorazila k osadě Bluff po půl roce. Přes značné strádání nikdo nezahynul a po cestě se narodily dvě děti. Vytvořená trasa se používala jen několik let, dokud nebyla objevena schůdnější cesta dále na sever.

My jsme takto vytrvalí nebyli. Hole in the Rock se ukázala být jedna z tvrdších cest, takže jsme po nějakých 15 mílích auto otočili a vrátili se. I tak jsme měli obavy, že nám uletí palubní deska i s volantem.

U ústí kaňonu

Další den jsme ráno přemýšleli, kudy dál. Nakonec jsme se rozhodli projet prašnou cestu směrem na jih, k městečku Page, které leží nad přehradou Lake Powell. Důvody byly podobné jako u mormonských kolonizátorů - ušetřit spoustu mil cesty naokolo. Na nezpevněných silnicích se nedá jezdit moc rychle, alespoň ne s normálním osobním autem. Ala zajásala a nabídla se, že tuhle cestu bude řídit. Zpočátku to šlo snadno, potom přišly hory. Na vrcholu jedné z nich se nám zatajil dech, protože přímo pod námi se černal široký brod. Zkusili jsme to a kupodivu to šlo.

I tady jsme viděli různé zajímavosti, třeba dvojitý oblouk Grosvenor Arch. Asi na půl cesty do Page jsme zase viděli parkoviště, které naznačovalo, že by tam mohl být nějaký zajímavý trail. V plechové bedně byla kniha, tentokrát většina lidí směřovala k něčemu, co se jmenovalo Yellow Rock. Celé okolí bylo poseté různými pěšinkami, takže bylo dost těžké určit, která z nich je ta správná. Po chvíli jsme potkali nějaké turisty - muž a žena z Německa, pohled upřený do GPS. Z kratší diskuse bylo jasné, že moc nevědí, co vlastně hledají, ale v navigaci mají uložený cílový bod. Nyní stáli pod skoro kolmou skalní stěnou, která jim bránila pokračovat.

Když jsme viděli, že tady žádné užitečné informace nezískáme, rozhodli jsme se místo trochu prozkoumat. Brzy jsme objevili kaňon se svislými stěnami na jehož dně tekl mělký potůček s krásně prohřátou vodou. Yellow Rock nás přestal zajímat, ať už to bylo cokoli a vyrazili jsme proti proudu. Boty jsme nechali na začátku a bosky si prošli několik kilometrů. Písečné dno, strmé skály kolem a slunečný den. Asi nejhezčí místo, jaké jsme během našeho putování viděli.

V kaňonu poblíž Yellow Rock Ala se vyhřívá Silnice napříč poušťí Výhled na Lake Powell

Ala citlivě dořídila až k silnici do Page. Poslední míle byly v otevřené krajině s výhledem na stolové hory. Naše poslední zastávka byla na vyhlídce nad přehradou Lake Powell. Jezero se rozlévá do široka v úzkých četných ramenech, je vidět přístav i přehradní hráz. V dálce se vypínají hranaté hory z Monument Valley.

Bryce Canyon - Cestování po Americe - Arizona vertikálně 300 - 3852m

Odkazy

všechno anglicky:
San Juan Expedition - expedice přes Hole in the Rock
Kaňony Escalante - anglická wikipedie
Hole in the Rock - lepší popis Expedice a mapka cesty
Upper Calf Creek - vodopád z článku
Poměrně podrobná mapa cesty k Upper Calf Creeku (PDF)
Kaňony v Escalante - Tom's Utah Canyoneering Guide

Navigace

Předchozí - Další
Časová osa Přehled všech článků Větší akce

Fotka dne

Související články

Slotové kaňony Poslední míle Jít a hledat Escalante Arizona a Utah Cestování po Americe

Nejnovější články

Island - Kaldur pottur nejen na plovárně Island - Malý ráj uprostřed ničeho - Volcano Huts Island - Když jde blizard s vichřicí Island - Uvidět Skógar ... a uschnout Puťák pro psa

Hledat

Jak hledat Klíčová slova Klíčová slova obrázků Převodník jednotek

Co to tady je

O těchto stránkách Něco vás zaujalo, chcete mi něco napsat? Pošlete mi mail